- 

Jak na klíčová slova v PPC reklamě II. - AdWords

V minulém článku o shodě klíčových slovech v Skliku  jsme si vysvětlili, jak správně využívat všechny tři shody klíčových slov. A teď je na řadě AdWords. Nástroj velmi silný, ale v případě nesprávné volby klíčových slov je to doslova "kat" na vaší peněženku. Oproti Skliku zde klíčová slova fungují trochu jinak.

Máme 4 typy shod (Sklik pouze 3)
- přesná shoda - [klíčové slovo]
- frázová shoda - "klíčové slovo"
- volná shoda - klíčové slovo
- modifikovaná volná shoda - +klíčové slovo +klíčové slovo

Také je potřeba myslet na vylučující klíčová slova, ty se zapisují se znaménkem -, ale o tom níže.

 

Jak to funguje v praxi?

 

1. Přesná shoda např. [internetový marketing kurz]
Inzerát uživatele se zobrazí na dotaz uživatele internetový marketing kurz, internetovy marketing kurz, internetový marketing kurzy a nebo také na kurz internetový marketing, marketing internetový kurz atd.  
Nezobrazí se na dotaz kvalitní kurz internetový marketing, internetový marketing kurz levně atd.
V případě použití přesné shody [ ] dojde tedy ke spuštění inzerce na přesné znění dotazu klíčového slova v hranaté závorce, i na pokud tento dotaz uživatel zadá bez háčků a čárek, ale také se reklama spustí i na množné číslo. Tolerují se i překlepy a přeházené pořadí slov. 

Výhody: relativně přesné identifikování klíčových slov, na která se má inzerce uživateli zobrazit
Nevýhody: je velmi složité identifikovat všechna slova a dát je do přesných shod. Inzerent tak může přijít o potencionální zákazníky.

 

2. Frázová shoda "internetový marketing kurz"
Inzerát se zobrazí na dotaz internetový marketing kurz, internetovy marketing kurz, internetový marketing kurzy, ale také na internetový marketing kurzy v Praze, David Šolc internetový marketing kurzaj.

Nezobrazí se na dotaz David Šolc kurz marketing na internetu, kvalitní kurz internetového marketingu aj.
V případě použití frázové shody " " v sestavě dojde tedy ke spuštění inzerce nejen na přesné znění klíčového slova, které je ve frázové shodě, ale také pokud je uživatelský dotaz rozšířen o slovo před nebo za klíčovým slovem v této shodě. Dále se inzerát spustí i na neoháčkovaný dotaz, ale opět musí být dodrženo pořadí slov z frázové shody. Inzerát může být spuštěn i pokud je dotaz uživatele s překlepem, skloňován či ohýbán.

Dotaz uživatele musí vždy zachovat pořadí slov z frázové shody. Jedná se tedy o rozšíření přesné shody.

Výhody: větší zobrazení inzerce, než v případě přesné shody
Nevýhody: je potřeba dobře pracovat s vylučujícími klíčovými slovy viz. níže "Jak používat vylučující slova", aby nedošlo ke zbytečnému zobrazování inzerce.

 

3. Volná shoda internetový marketing kurz
Inzerát se zobrazí na dotaz internetový marketing kurz, stejně jako u přesné a frázové shody, ale také na kurz internetového marketingu, internetový marketing školení, internetovy marketing kurz levne aj.
U volné shody dochází k rapidnímu rozšíření zobrazení inzerce. Oproti přesné a frázové shodě může uživatel pořadí slov v jeho dotazu přehazovat, v dotazu může jedno, či všechna slova vynechat a inzerce se v tomto případě zobrazí, pokud uživatel používá synonyma (stačí jen jedno) . Např. pokud máte klíčové slovo Programátor ve volné shodě, tak se inzerce zobrazí i na takovou frázi jako je: excel 2007 vývojář.

Výhody: výrazné ještě větší zobrazení inzerce než v případě přesné a frázové shody
Nevýhody: je také potřeba dobře pracovat s vylučujícími klíčovými slovy viz. níže „Jak používat vylučující slova“.

 

Zdroj: AdWords.cz

 

4. Modifikovaná volná shoda +internetový +marketing +kurz --> lepší volba volná shody

Inzerát se zobrazí na dotaz internetový marketing kurz,  ale také nakurz internetového marketingu, internetovy marketing kurz, internetový marketing Praha kurz, internetový kurz online marketingu.

Dotaz uživatele tedy musí vždy obsahovat všechna slova z modifikované shody, nemusí však držet jakkoli pořadí slov, slova mohou být bez diaktriky a v množném nebo jednotném čísle. Inzerce se tedy zobrazí relevantnějí než v případě klasické volné shody.

Pokud použijete znaménko + např. jen u dvou slov v klíčovém slovním spojení a u jednoho ne, tedy +internetový +marketing kurz, dojde k zobrazení inzerce i na synonyma. Tedy slovo kurz je nahrazeno např. za slovo školení, workshop aj.

 

Jak používat vylučující klíčová slova?

Pokud používate frázovou, volnou nebo modifikovanou shodu klíčových slov, tak aplikujte i vylučující klíčová slova. Např. pokud jste zvolili klíčové slovo pro vaší inzerci ve frázové shodě "internetový marketing kurz" a nebo ve volné shodě kurz internetový marketing (případně obojí), je nutné zahrnout mezi vylučující slova všechny ostatní města kromě Prahy. A tyto vylučující slova je nutné dát s diakritikou, tak i bez ní.

Ukázka (pořádáme kurzy internetového marketingu v Praze)
Klíčové slovo ve volné shodě, které spouští náš inzerát je kurz internetový marketing, nebo v modifikované volné shodě +kurz +internetový +marketing
Vylučující slovo -České Budějovice (oháčkované)

Inzerce se uživateli nezobrazína dotaz internetový marketing kurz České Budějovicenebokurz internetového marketingu v Českých Budějovicích.
Zobrazí se však na dotaz Kurz internetoveho marketingu Ceske Budejovice

Vždy tedy používejte vylučující klíčová slova s i bez háčků a čárek.

Díky použití vylučujících slov se vaše inzerce zbytečně nezobrazí uživatelům, kteří mají zájem o službu v úplně jiném městě. Nedojde tak k vyklikávání kreditu.

 

A jak vybíráte v AdWordsu klíčová slovy vy? :-)