- 

Jak na klíčová slova v PPC reklamě I. - Sklik

Asi největší problém u PPC reklamy je neznalost správného používání klíčových slov. Špatná volba shod těchto slov má často za následek vyklikání kreditu, bez konverzí. Podívejme se tedy na to, jak klíčová slova vybrat a jak shody slov správně používat.

Máme 3 typy shod:
- přesná shoda - [klíčové slovo]
- frázová shoda - "klíčové slovo"
- volná shoda - klíčové slovo

Ještě je potřeba také myslet na vylučující klíčová slova, ty se zapisují se znaménkem -, ale o tom níže.

 

Jak to funguje v praxi?

 

1. Přesná shoda např. [půjčovna užitkových vozů]
Inzerát se zobrazí pouze na dotaz uživatele půjčovna užitkových vozů.
Nezobrazí se na dotaz půjčovny užitkových vozů, pujcovna uzitkovych vozu, pujcovna vozu, užitkové vozy půjčovna atd.
V případě použití přesné shody [ ] dojde tedy ke spuštění inzerce pouze na přesné znění dotazu klíčového slova v hranaté závorce. Pokud chcete, aby se inzerce zobrazila i na dotazy bez diakritiky, zvolte do přesné shody i slova bez ní v našem případě by to bylo [pujcovna uzitkovych vozu].

Výhody: přesné identifikování klíčových slov, na která se má inzerce zobrazit
Nevýhody: je velmi složité identifikovat všechna slova a dát je do přesných shod. Inzerent tak může přijít o potencionální zákazníky.

 

2. Frázová shoda "půjčovna užitkových vozů"
Inzerát se zobrazí na dotaz půjčovna užitkových vozů, stejně jako u přesné shody, ale také na levná půjčovna užitkových vozů Praha, půjčovna užitkových vozů bez omezení km a jiné.
Nezobrazí se na dotaz pujcovna uzitkovych vozu, pujcovna vozu atd.
V případě použití frázové shody " " dojde ke spuštění inzerce nejen na přesné znění klíčového slova které je ve frázové shodě, ale také pokud je uživatelský dotaz rozšířen o slovo před nebo za klíčovým slovem v této shodě. Dotaz uživatele musí však zachovat pořadí slov z frázové shody. Jedná se tedy o rozšíření přesné shody. Navíc pokud máte klíčové slovo ve frázové shodě oháčkované (s diakritikou), tak se inzerce nespustí, pokud dotaz uživatele je neoháčkovaný (bez diakritiky). Je tedy nutné dávat klíčová slova ve frázové shodě jak s diakritikou, tak bez ní.

Výhody: větší zobrazení inzerce
Nevýhody: je potřeba dobře pracovat s vylučujícími klíčovými slovy viz. níže "Jak používat vylučující slova".

 

3. Volná shoda půjčovna užitkových vozů
Inzerát se zobrazí na dotaz půjčovna užitkových vozů, stejně jako u přesné a frázové shody, ale také na levná půjčovna užitkových vozů Praha, půjčovna užitkových vozů bez omezení km, užitkové vozy půjčovna, pujcovna uzitkovych vozu.
U volné shody dochází k rapidnímu rozšíření zobrazení inzerce. Oproti přesné a frázové shodě uživatel může slova různě ohýbat, přehazovat jejich pořadí a i je zadávat bez diakritiky. Dotaz uživatele však musí obsahovat všechna slova z klíčového slova volné shody.

Výhody: ještě větší zobrazení inzerce než v případě přesné a frázové shody
Nevýhody: je také potřeba dobře pracovat s vylučujícími klíčovými slovy viz. níže „Jak používat vylučující slova“.

 

Jak používat vylučující klíčová slova?

Pokud používate frázovou nebo volnou shodu klíčových slov, tak aplikujte i vylučující klíčová slova. Např. pokud máte půjčovnu užitkových vozů v Praze a klíčové slovo pro vaší inzerci jste zvolili ve frázové shodě "půjčovna užitkových vozů" a nebo ve volné shodě půjčovna užitkových vozů (případně obojí), je nutné zahrnout mezi vylučující slova všechny ostatní města. A tyto vylučující slova je nutné dát s diakritikou, tak i bez ní.

Ukázka (máme půjčovnu v Praze)
Klíčové slovo ve volné shodě půjčovna užitkových vozů
Vylučující slovo -České Budějovice (oháčkované)

Inzerce se uživateli nezobrazína dotaz půjčovna užitkových vozů České Budějovice
Zobrazí se však na dotaz Půjčovna užitkových vozů Ceske Budejovice

Vždy tedy používejte vylučující klíčová slova s i bez háčků a čárek.

Díky použití vylučujících slov se vaše inzerce zbytečně nezobrazí uživatelům, kteří mají zájem o službu v úplně jiném městě. Nedojde tak k vyklikávání kreditu.

 

Zdroj obrázku: Sklik.cz

V článku Klíčová slova v Google AdWords se naučíte jak na to.

A jak vybíráte v Skliku klíčová slovy vy? :-)

Autor: David Šolc

Image courtesy of digitalart at FreeDigitalPhotos.net