- 

Google Analytics XXII. – Veškerá návštěvnost a trackování odkazů

Představili jsme si různé typy zdrojů (kanály) návštěvnosti webových stránek. Víme ale, jak fungují? Respektive, co udělat pro to, abychom si dokázali změřit například návštěvnost, kterou na náš web přivedl konkrétní banner či článek umístěný na jiném webu? Nebo jak si vyhodnotit efektivitu reklamy, kterou si na jiném webu zaplatíme? K tomu je třeba seznámit se se dvěma následujícími věcmi; jednou z nich je další kategorie v rámci Akvizice, nazvaná Veškerá návštěvnost a tou druhou je Nástroj pro tvorbu adres URL (doporučuji od Google).

Veškerá návštěvnost

Tento přehled se zabývá návštěvností ze dvou hledisek – z hlediska ZdrojeMédia. Zdrojem se rozumí konkrétní vyhledávač nebo doména, ze které uživatel přišel (např. google nebo primafuture.cz apod.), zatímco Médium je spíše typ obsahu, ze kterého uživatel přišel. Podívejte se na screeny 1A a 1B. Pokud je médium uvedeno jako organic, znamená to, že návštěvnost pochází z neplaceného (přirozeného) vyhledávání. Referral značí odkazy z jiných webů, cpc placená reklama (např. sklik/cpc pro placenou reklamu na Seznam.cz), none poukazuje na přímou návštěvnost, pro kterou není žádný původní odkaz.

SCREEN 1A                                                                                   SCREEN 1B

      
Screen1B

Organic se znázorňuje automaticky, avšak chceme-li mít přehled o konkrétních placených kampaních a inzerátech (cpc), je nutné upravit jejich URL adresu pro účely tohoto měření (trackování). K tomu nám pomůže výše zmíněný Nástroj pro tvorbu adres URL.

Nástroj pro tvorbu adres URL (trackování odkazů)

Pro úpravu URL adresy jděte na tento odkaz a postupujte podle modelového (fiktivního) příkladu, který uvádím na screenu 2. Jedná se o článek o naší autopůjčovně, který jsme se rozhodli propagovat na webu Autohit.cz. Znamená to, že tento článek je umístěn na webu autohit.cz a vede z něj odkaz na stránky naší autopůjčovny (www.primaautopujcovna.cz/pujcujte-u-nas).

SCREEN 2

1. URL webové stránky: vložte sem URL vašeho webu, tj. URL, kam povede odkaz ze článku (v našem případě je to www.primaautopujcovna.cz/pujcujte-u-nas).

2. Zdroj kampaně (utm_source): zde napište konkrétní portál, ze kterého uživatel přijde (na kterém tedy reklama probíhá) – příklady zápisu: facebook, adwords, sklik, autohit, newsletter apod. V našem případě je to autohit (konkrétní web).

3. Médium kampaně (utm_medium): slouží k identifikaci konkrétního média, tedy např. cpc , pr (nebo clanek), banner, post apod. V našem případě je to pr (používáme toto pojmenování pro články)

4. Dotaz kampaně (utm_term): není nutno vyplňovat, používá se pro placené vyhledávání, zaznamenává klíčová slova pro vyhledávání – budeme se jím více zabývat v příštím článku

5. Obsah kampaně (utm_content):  není nutno vyplňovat, slouží k rozlišení reklam nebo odkazů, které ukazují na stejnou adresu URL (používá se při A/B testování) – budeme se jím více zabývat v příštím článku

6. Název kampaně (utm_campaign): zde zopakujte Zdroj a Médium a přidejte konkrétní identifikátor pro odlišení daného článku. My jsme použili autohit pr leden pujcujte u nas (název měsíce je tam tak trochu navíc, spíše jen pro ještě větší přehlednost, zatímco název článku je ten rozhodující identifikátor).

POZOR: při vyplňování používejte vždy jen malá písmena. Je to z toho důvodu, aby se vám pak snáze dohledávaly jednotlivé kampaně. Pokud byste v některých kampaních použili písmeno velké, Google Analytics tyto kampaně bude považovat za součást jiné řady. Budete-li si pak například chtít vyhledat statistiky pro všechny vaše PR články umístěné za rok na webu Autohit.cz a zadáte hledat všechny kampaně obsahující výraz autohit pr, systém mezi nimi nezobrazí kampaně, které byste pojmenovali např. Autohit PR.

V případě, že byste měli propojený svůj účet Google Analytics s účtem Google Adwords (nástroj pro reklamu na Google), automaticky by se vám zobrazoval i zdroj google/cpc. Zde je důležité si uvědomit jak správně nastavit odlišení jednotlivých kampaní a sestav. Představte si hypotetickou situaci: zaplatíte si propagaci vlastní autopůjčovny formou článku umístěného na 1 měsíc na webu Autohit.cz. Pokud tento článek bude vaší jedinou reklamou na webu, není třeba žádné úpravy URL. Google Analytics uvede Autohit.cz automaticky jakožto zdroj návštěvnosti z odkazu z jiné stránky (referral).

Jiný případ by ale nastal, pokud byste chtěli umístit na Autohit další články i následující měsíc(e). Pak je úprava URL článku již potřeba a musí se pro lepší orientaci zohlednit při zadávání názvu kampaně v nástroji pro tvorbu adres URL. Totéž pravidlo by platilo například pro situaci, kdy si na jednom webu zaplatíte více typů reklamy – například článek a ještě banner. Jak to vše tedy správně zadat?

První situaci (PR článek) jsme si již vysvětlili výše na screenu 2. Naprosto stejným způsobem budeme postupovat i v případě banneru, s jediným rozdílem – jako Médium neuvedete pr, ale banner(screen 3).

SCREEN 3

Na závěr ještě uvádím pro ještě lepší představu a doplnění příklad úpravy URL pro placenou PPC reklamu na Seznamu (portal Sklik.cz, screen 4) a na Googlu (Google Adwords, screen 5). Všimněte si, že rozdíl bude opět ve ZdrojiMédiu, což se následně samozřejmě projeví i v názvu kampaně.

SCREEN 4                                                                                      SCREEN 5

      
Screen5_PPCadwords

POZOR: Pokud byste vaše kampaně netrackovali, veškerá návštěvnost z nich by automaticky spadla pod google/organic či seznam/organic a nemohli byste tak ověřit úspěšnost svých kampaní.