Google Analytics - zdroje (kanály) návštěvnosti webu

Google Analytics XXI. - Zdroje návštěvnosti (kanály)

Po Cílovém publiku se postupně přenesme do další podstatné složky Přehledu Google Analytics, Akvizicí. Jak název napovídá, budeme se zde zabývat získáváním návštěvnosti pro náš web, tedy různými kanály, kterými k nám uživatelé přichází. Ukažme si nejdříve, o jaké kanály se jedná a co se jimi vlastně rozumí (viz. screen 1):

organické vyhledávání (Organic Search)
placené vyhledávání (Paid Search)
přímá návštěvnost (Direct)
odkazy z jiných webů (Referral)
sociální sítě (Social)

SCREEN 1

Organické vyhledávání (Organic Search)

Vyhledávače jako Google, Seznam, Bing a další, mají obvykle rozdělené služby na placené (PPC reklamy) a neplacené. Organické vyhledávání a jeho výsledky jsou neplacené výpisy výsledků na základě hledaných výrazů. Organické vyhledávání je tedy neplacenou službou vyhledávačů jako je Google nebo Seznam. Je založeno na algorytmu, který se vždy snaží řadit výsledky dle relevance k danému vyhledávacímu výrazu. Čím relevantnější výsledek, tím výše (přední pozice) jej vyhledávač umístí.

Relevance výsledku je hodnocena na základě jistých kritérií. Podívejme se na screen 2, kde jsme si zadali do Googlu výraz „půjčovna dodávek Praha“. Přeskočme první tři výsledky, které jsou placené (označené jako „Reklama“) a podívejme se hned na následující výsledky pod oddělovací čarou, které již spadají do organického vyhledávání. Na prvním místě je výsledek naší Primaautopůjčovny. Jak je to možné?

SCREEN 2

Naprostým základem je mít dobře udělaný titulek (hlavní modrý/fialový řádek psaný větším písmem) a popisek (šedý text hned pod zeleným řádkem s adresou webu). V obou se ideálně musí objevit hledaný výraz. Čím více na začátku textu (tj. vlevo), tím lépe. Titulek by se měl ideálně shodovat s hledaným výrazem.  Popisek neboli snippet pak musí tento výraz také obsahovat jednak doslovně tak jak je zadáván do vyhledávače a zároveň by se jeho jednotlivá slova měla objevit i roztroušeně v textu popisku. Na screenu 2 vidíme, že náš výsledek tato kritéria splňuje; hledaný výraz je obsažen jak doslovně v titulku a popisku, tak i slovo „dodávka“ prolíná text popisku, či slovo „půjčovna“ je zahrnuto v URL stránky. To se také počítá.

Text popisku musí dávat smysl a zaujmout uživatele natolik, aby na něj klikl. Nemá tedy smysl do něj psát všeobecná nic neříkající slova nebo fráze a klišé. Snažte se vždy zařadit to, co návštěvník s největší pravděpodobností ocení. V našem případě jsme zařadili informace o vybavení dodávek, ceně a pojištění, jelikož právě ty zákazníky nejvíce zajímají.

-> Vnořené odkazy a odkazy na podstránky

Pod popiskem si všimněte ještě dalších odkazů (Ceník půjčovného, Vozový park, Chci rezervovat dodávku, Kontakt). Jedná se o tzv. vnořené odkazy (Google) čiodkazy na podstránky (Seznam), které vyhledávač navíc přiřazuje k některým výsledkům ve vyhledávání a usnadňuje tím uživatelům navigaci na stránkách. Jsou to odkazy na jednotlivé hlavní rubriky webových stránek, jejichž zobrazením chce vyhledávač uživatelům ušetřit čas a umožnit jim rychle najít hledanou informaci.

Tyto odkazy fungují také na speciálním algorytmu a zobrazují se proto jen u některých výsledků a jen v případě, že je vyhledávač vyhodnotí jako užitečné pro uživatele. Toto lze do jisté míry ovlivnit splněním dalších kritérií – interní odkazy v rámci webu a také alternativní texty (v atributech alt) by měly být informativní, kompaktní a neměly by se opakovat. Další příklady vnořených odkazů můžete vidět na screenech 3 a 4.

SCREEN 3                                                                                      SCREEN 4

      
screen3vnorene_org_google

Placené vyhledávání (Paid Search)

Na rozdíl od organického (neplaceného) vyhledávání, placené vyhledávání lze zprostředkovat pouze pomocí konkrétních služeb. V případě vyhledávače Google se jedná o službu Google AdWords, Seznam svoji službu nazývá Sklik. Díky těmto službám můžete za poplatek zobrazovat cílené inzeráty ve výsledcích vyhledávání těchto vyhledávačů. Placené inzeráty jsou upřednostňovány před neplacenými a zaujímají vždy první tři pozice (u Seznamu je poznáte podle zažluceného pozadí a nápisu Reklama Sklik v pravém horním rohu, u Google podle oranžového obdélníčku s nápisem Reklama hned pod modrým titulkem inzerátu) a pravý postranní sloupec na stránce výsledků – screen 5, či ještě na spodu stránky v případě Google – screeny 6 a 7.
SCREEN 5                                                                                  SCREEN 6

  
screen5 PPC Google

SCREEN 7
screen6_PPC Google_dole2

Přímá návštěvnost (Direct)

Přímou návštěvností se rozumí zdroj uživatelů, kteří se na vaše stránky dostali vepsáním konkrétní adresy stránek do adresního řádku prohlížeče, což svědčí o tom, že tito uživatelé s největší pravděpodobností vaše stránky znají. Do přímé návštěvnosti se zároveň započítává například návštěvnost z newsletteru, který neobsahuje sledovací kód.

Odkazy z jiných webů (Referral)

Jedná se o odkazy, které jsou umístěny na jiných webech a z nich směřují právě na vaše stránky. Pokud máte vlastní firmu, rozhodně se nezapomeňte registrovat do firemního katalogu Firmy.cz, jehož provozovatelem je společnost Seznam.cz a vytvořit si tam tak odkaz na vaše stránky. Stále je nejnavštěvovanějším katalogem uživatelů, kteří hledají nějaké služby či zařízení a může vám přivést nové potencionální zákazníky. Základní registrace je zdarma (screen 8), pokud však budete chtít váš firemní zápis vylepšit a rozšířit, je nutné si připlatit.

SCREEN 8

Pro kontrolu existence a kvality existujících zpětných odkazů můžete použít například tento nástroj: http://www.seonastroje.cz/zpetne-odkazy-kontrola. Stačí pouze zadat konkrétní stránky, které mají na váš web odkazovat a pak URL vašeho webu a nástroj provede kontrolu (screeny 9a, b).

SCREEN 9a                                                                             SCREEN 9b

  
Snímek obrazovky 2015-03-20 v 13.56.54

Sociální sítě (Social)

Dalším kanálem návštěvnosti pro váš web mohou být sociální sítě a reklama na nich. Ať už se jedná o různé posty na vašem například Facebookovém profilu (popřípadě jiných profilech) vedoucí následně na váš web (screen 10) nebo o placenou reklamu, která se zde dá také velmi dobře cílit na různé skupiny uživatelů dle věku, zájmů apod. (screen 11)

SCREEN 10                                                 SCREEN 11

       
Screen10

Komentáře

4.6 Hodnotilo 1142 lidí