Google Analytics - Geograficky: Lokalita

Google Analytics XVIII. – Geograficky: Lokalita

Lokalita nám nabízí přehled ve formě mapy a pod ní číselných hodnot vztahujících se k jednotlivým lokacím. Na screenu 1 vidíte, že největší návštěvnost našeho webu primaautopujcovna.cz přichází z České republiky. Rozklikneme-li řádek Czech Republic, zobrazí se nám přehled konkrétních regionů (screen 2). V našem případě převládá Praha a Střední Čechy, což potvrzuje správnou optimalizaci webu, který nabízí půjčování dodávek v Praze a blízkém okolí.

SCREEN 1                                                                                        SCREEN 2

        
Screen2

Toto je krásným příkladem toho, jak důležité je mít dobře provedenou optimalizaci webu pro vyhledávače (SEO) – v případě, že poskytujete služby v konkrétním místě, vždy jej uvádějte v titulku a popisu webové stránky (description) viz screen 3 – byl zadán vyhledávací dotaz „půjčovna dodávek Praha“, tato slova se vyskytují nejen v titulku, ale i popisu a samozřejmě pak i na stránkách samotných. Další podstatnou podmínkou je dostatečný výskyt hledaného výrazu v textu stránky. Ideálně by hledaná slova měla tvořit zhruba 6% celkového textu.  Máte tak jistotu, že zadá-li uživatel ve vyhledávači např. kadeřnictví Pardubice a vy budete mít web optimalizovaný na kadeřnictví Praha, neobjevíte se v jeho výsledcích vyhledávání. Pokud byste měli nastaveno pouze např. „kadeřnictví“, mohlo by se stát, že se v jeho výsledcích objevíte – poté, co zjistí, že vaše služby neodpovídají lokalitou jeho hledání, stejně odejde a může vám tím jen zbytečně zvýšit míru okamžitého opuštění stránek (Bounce Rate), což ve výsledku v případě vyhledávače Google pouze oslabí hodnotu vašeho webu pro vyhledávače.

SCREEN 3

V případě, že výše zmíněné podmínky nesplníte a frekvence hledaného výrazu s konkrétní lokalitou je nedostatečná, nebo své město dokonce nikde neuvádíte, může nastat i situace, kdy vaše stránky „vyskočí“ ve vyhledávání na jinou lokalitu. Příklad – provozujete kadeřnictví v Praze, ale oficiální sídlo vaší firmy je v Plzni. Zároveň se nikde v textu vašich stránek nezmiňujete o vašich službách v souvislosti s Prahou, používáte pouze obecnější výrazy typu „naše kadeřnictví, profesionální kadeřnické služby“ apod. Navíc na stránkách několikrát uvádíte informaci, že oficiálně sídlíte v Plzni. V takovém případě je dosti pravděpodobné, že se ve výsledcích vyhledávání objevíte na zadaný dotaz „kadeřnictví Plzeň“.

Na screenu 1 ale zároveň vidíme relativně vysokou návštěvnost z Brazílie. Není to podivné? Proč by v Brazílii někdo hledal obor půjčování dodávek v Praze? Stejně tak i na screenu 2 je relativně vysoká návštěvnost z jižní Moravy a Ústeckého kraje. Pro toto jsou různá vysvětlení:

1) Prvním z nich jsou roboti. Na screenu 4 můžeme vidět, že jsme s jedním z nich právě měli tu čest. Rozklikli jsme si návštěvnost z Brazílie, přidali si sekundární dimenzi Akvizice > Zdroj (v rozbalovací listě vlevo nad tabulkou – viz screen 5) a výsledkem byly odkazující stránky (referral – toto zjistíte, pokud si jako sekundární dimenzi místo Zdroj nastavíte Medium) z webu semalt.com, který evidentně funguje jako jakýsi robot - prochází různé stránky a upozorňuje na sebe tím, že tvoří takovouto podezřelou návštěvnost. Když se podíváte na jeho homepage, nezjistíte defakto nic. Můžete se pouze přihlásit či zaregistrovat. Web nabízí SEO služby, ale rozhodně není z těch, kterým bychom měli důvěřovat :)

SCREEN 4                                                                                                    SCREEN 5

            
Screen5

2) Vysvětlením pro vysokou návštěvnost z jiných měst může být buďto výše zmíněná špatná optimalizace (absence názvu města v titulku, popisu a textu samotného webu) a nebo třeba běžná situace, kdy uživatel odjede na víkend mimo své město a tam si uvědomí, že si předtím zapomněl (a teď to musí rychle dohnat) zajistit nějakou službu (např. stěhování). Bude tedy třeba v Brně hledat „stěhování Praha“, aby se po návratu z víkendu mohl začít stěhovat.

Vysoká návštěvnost z jiných států však může mít i velmi logické opodstatnění. Je tomu tak obvykle v případech sousedících států. Představte si, že žijete například v Německu, nedaleko hranic s Českou republikou, a budete hledat řemeslníka na opravu pračky. Jistě rádi využijete levnějších služeb sousedního státu, když se vám ta možnost nabízí a proto do vyhledávače zadáte např. „instalatér Tachov“. V dnešní době online slovníků není problém si tento jednoduchý výraz do požadovaného jazyka přeložit. Navíc, mnoho služeb z pohraničních oblastí se sousední klientelou počítá a má zprovozněnou také danou jazykovou mutaci svých stránek, tj. tytéž stránky přeložené např. do německého nebo anglického jazyka, na které se obvykle dostanete z českých stránek prokliknutím ikonky vlajky daného státu – např. stránky šumavského hotelu Kašperk: www.hotelkasperk.cz, www.hotelkasperk.cz/de/, www.hotelkasperk.cz/en/ - Screen 6).

SCREEN 6

Komentáře

Zatím nikdo nehodnotil