Mateřská dovolená a práce webařky na volné noze. Jaké to je?

Martina Slavíková, studentka, která v roce 2013 a 2018 absolvovala kurzy Webmaster - tvorba webových stránekManažer pro internetové projekty. Před kurzy pracovala v marketingu ve společnostech jako eNovation nebo Activa, aby nasbírala zkušenosti a povědomí o tom, jak to ve větších firmách funguje. 

Po našem kurzu Webmaster - tvorba webových stránek se však téměř s žádnými předchozími zkušenostmi rozhodla začít vytvářet a spravovat webové stránky.

V současné době má za sebou přes desítky optimalizovaných webů, které každý den plní svůj úkol a vydělávájí peníze svým majitelům, ale i jí. My jsme po roce udělali s Martinou rozhovor a přinášíme vám náhled do webotvorby dnešní doby a navíc nyní z mateřské dovolené! 

Má první otázka směřuje k hlavní změně, proč takový útěk z marketingu
a z fulltime pracovních pozic?

Já jsem z marketingu úplně neutekla, nechala jsem si stálé klienty, kterým se o marketing starám a stále řeším nové možnosti propagací. Když si toho člověk nevezme víc než zvládne je opravdu super sledovat jak společnost o kterou se staráte roste. Nicméně chce to mít skutečně dobré klienty...

Co pro mne bylo hlavním podnětem je možnost organizovat si čas sama jak potřebuji. Problém u práce na fulltime je ten, že jste stále někde v kanceláři od - do a není moc možností jak si dobře plánovat svůj čas a platově při této práci bohužel nerosteš do nebe, jednou se příjem zastaví. Častokrát jsem odcházela v 7 ráno a vracela se po 18. hodině. To jde vydržet třeba rok nebo dva.

Dobře a máš teď kancelář nebo jak Tvá spolupráce s klienty funguje?

Kancelář není potřeba, pracuji z domova. V současné době vznikají nové “moderní” agentury, které nemají vlastní prostory, pracují externě a s klienty se schází v coworkingových centrech, kde si pronajímají drahé zasedačky. Já díky tomu, že jsem soběstačná docházím do společností a řešíme věci tam. 

Upřímně vůbec nechápu dnešní svět, kdy agentura má všechny zaměstnance externě a jen přemýšlí a oslovuje, vlastně na všem má provize. Je to jeden velký outsourcing práce za který ve výsledku platí klient velké peníze, protože aniž by to věděl, zaměstnává desítky lidí...

Ty jako jedna z mála lidí v tomto oboru nemáš svůj vlastní pracovní web, jak to děláš, že máš pořád tolik práce?

Na webu už se snažím pracovat asi rok :-), doufám, že do konce roku 2019 ho spustím. Nepotřebovala jsem ho a vlastně ani nepotřebuju, začínala jsem přes doporučení a přes doporučení funguje můj marketing i dál. Důležitou věcí je dodržovat to, co slíbím a to se mi zatím daří, i když na mateřské je to jeden velký kolotoč a přijde mi, že se dny zkrátily tak na 10 hodin :-).

Stavíš menší a střední weby na redakčním systému WordPress, proč jsi si vybrala tento trh?

Protože je to dostupné řešení, které za určitých předpokladů funguje naprosto báječně a zajišťuje další práci, co se správy webu týká. A upřímně velké projekty a velké weby většinou vyžadují hodně času, hodně práce, víc peněz, ale pozdější odměny. Navíc je ten projekt většinou roztříštěný mezi více lidí, já si ráda řeším design i kód sama.

Proto mám raději restaurace nebo autodílny a další “služboweby”. Majitele schopni průměrně zaplatit za web kolem 30 tisíc Kč a nesejde na tom, jestli jsem nebo nejsem plátce DPH. Takové weby nyní vytvářím 2 do měsíce. Klient dostane web, který je optimalizovaný a není pouhou vizitkou. Jednoduše funguje a je dobře nalezitelný na oblasti nebo činnost, kterou lidé vyhledávají.

Kromě klasických webů jsem schopná zprovoznit i e-shop včetně všech napojení na dopravce, platební bránu atd, nicméně to už nedělám na Wordpressu, ale využívám poskytovatelů třetích stran.

To zní jako díra na trhu...

Dalo by se to tak nazvat, protože tyto menší weby na začátku většinou dost nekvalitně vytváří studenti středních škol, kteří jsou sice levní a rychlí, ale výsledek tomu odpovídá. Z 90% to dopadne tak, že student se klientovi už neozývá. 

Jedna z mých předností je, že řeším věci hned a jsem k zastižení po celý den včetně večera. To se cení a za to jsou schopni klienti zaplatit “zlatem”.

Dovolím si otázku, kterou asi slyšíš často: Jsi kodér(ka), to je většinou mužská záležitost... Nenarážíš u některých klientů na to, že jsi žena a nechtějí ti zaplatit danou sumu nebo se snaží smlouvat?

Za celou dobu jsem poznala dva takové klienty, se kterými jsem se hned rozloučila :-). Kodeřina není v dnešní době práce jen pro muže, je to zábava, ale občas je řešení na delší čas. Je to práce v klidu a dá se dělat odkudkoliv, kde ten klid je. Je dobré mít na začátku správné návyky, které nám řekl Jakub na kurzu a které využívám hojně dodnes. Dodržela jsem i veškeré instrukce, jak se prezentovat a jak o sobě dát vědět mým známým, že nové věci dělám!! :-). Takže Jakube ještě jednou díky.. Některé nástroje jsem postupem času updatovala a hlavně se přesunula na MacOS od Applu.

Potřebuješ ke své práci vůbec kódování? Dnes je mnoho šablon pro Wordpress, které nevyžadují znalosti HTML ani CSS kódu.

To je pravda, nicméně kódování je velmi potřebná věc , když potřebujete někam něco doplnit na přání klienta a šablona to prostě neumožní. Nejsem sice programátorka, ale spoustu hotových funkcí a tipů je k nalezení na internetu. Bez znalosti kódu bych je nemohla použít a změnit do funkční podoby pro své klienty. Navíc to šetří čas, který je k nezaplacení.

Píšeš o času, jaká je tvá dnešní hodinová odměna jestli to není tajné?

Není to tajné, záleží jak u kterých klientů, někde mám ještě domluvených 500 Kč / hod, někde 1100 Kč / hod. Záleží na konkrétním projektu a hlavně na důležitosti, projekty s vyšší hodinovkou mají vždy při rychlosti správy přednost. 

Udělat web je jedna věc, ale jak moc správy je potřeba? Nechtějí si klienti spravovat web sami?

Chtějí a do jisté míry i spravují, ale pak jsou tu nové stránky, nové činnosti, které dělají a to už klienti volají o pomoc. Tam už je i klasický klikač (tak říkám lidem, kteří umí postavit web, ale neumí s kódem) v háji. Další věcí je zabezpečení. WordPress je Open Source, takže v něm jsou a budou chyby. WordPress je potřeba se starat (zálohovat) a zjišťovat si nebezpečné pluginy nebo jednoduše mít informace o tom, co se na mých WordPress webech děje. Takže jakmile narazím na problém, je potřeba udělat bezpečnostní změny bez ohledu na to, jestli jsem zrovna na dovolené nebo s Nikol na plavání. Prostě to hoří. Když to vezmu v průměru, tak je to u klasického WordPress webu jednou za 40 dnů.

Stalo se ti někdy, že by ti za správu nechtěli zaplatit?

Ano u jednoho klienta, kde byl závažnější problém, ale nakonec jsme se domluvili a zůstal mým klientem. Klienti dost často nechápou jak to celé funguje, takže je na tento fakt nyní upozorním při první schůzce.

Kóduješ i své vlastní šablony pro WordPress a prodáváš je?

Kóduju své vlastní weby, pokud je rozpočet na web ok, vytvořím design v Adobe XD, projdu s klientem a postavím to na WordPressu, o tom je i kurz Tvorba webových stránek, přesně pro to jsem na kurz šla. Za poslední rok to byly 3 weby na míru, které byly postaveny bez koupené šablony a musím říct, že z pohledu SEO fungují velmi dobře :-)). Šablony pro klasický prodej netvořím, prodej šablon vyžaduje podporu pro kupce, na kterou by bylo potřeba více rukou a mnohem víc práce s možnostmi nastavení šablony. A také programování v PHP. Neměla bych pak čas na současné a nový klienty. 

V první otázce se zmiňuješ, že je potřeba mít opravdu dobré klienty, co to je?

Dobří klienti jsou ti, co si nechají poradit a trochu plánují společně se svým markeťákem. No a hlavně je s nimi rozumná dohoda. Osobně věřím v rozumnou míru investice, která se musí v dohledné době vrátit. Tak já pracuji.

S jedním klientem jsem nyní v říjnu (v dobrém) po vzájemné dohodě ukončila spolupráci právě proto, že o správném marketingu neměli ponětí, ale chtěli zásadně rozhodovat bez diskuse. Docházelo ke špatné komunikaci se zákazníky, například: 50% slevy jeden měsíc a další měsíc velká akce, ale bez slev nebo výhod. Tohle je šíleně těžké ukočírovat. 

U takového klienta jeden čas řešíš web, pak klient webu přestane věřit a nejraději by ho smazal nebo hodně upozadil, tak řešíš pro změnu aktivně Instagram nebo Facebook, skáčeš bez výsledků od jednoho k druhému a nakonec nic nefunguje v synergii jak by mělo. 

Celkově je marketing více výkonnostní obor než třeba tvorba webů. Jak něco nefunguje (i když jsi to nedoporučil) jde to za tebou. 

To je nepříjemná zpráva, je ukončení spolupráce bolestivé (finančně, citově)?

Tento stav často nezažívám, nicméně v marketingu je ztráta klienta běžnější a záleží hodně na hloubce spolupráce, pokud si ke klientovi a zboží vytvoříš nějaký hezký pracovní vztah, může to být náročnější se s tím srovnat. Hledáš pak důvody proč vlastně, co získá jinde atd.. Ohledně financí je pak dobré mít více pilířů příjmu a čas trávený na práci pro končícího klienta pak vhodně investovat jinam.

Pojďme k něčemu radostnějšímu, jsi na mateřské dovolené, máte s přítelem skoro dvouletou holčičku Nikol, jde pracovat i na mateřské a je to vůbec dovolená, stíháš se věnovat i Nikol?

Říká se, že jedno dítě, žádné dítě.. Při jednom dítěti ještě pracovat jde (pokud můžete pracovat z domu), velkou výhodou je, když dobře spí a máš dobrý a pravidelný režim. U nás to spaní moc nejde ani v noci :-). 

Naučila jsem se využít každou volnou chvíli, kterou mám trochu klid pro práci. Dovolená to byla první týden po porodu :-). Sama si neumím představit, že bych nepracovala. V tomto oboru je dobré získavat informace o nových technologiích a možnostech další tvorby, nástrojích, které usnadňují práci a tak nějak jen nezabředneš do výměny plenek a neustálého uklízení. Určitě je do roka věku dítěte přijatelnější vytváření webů než marketing, kde těch změn a novinek je více a je potřeba více sledovat výsledky. Takže bohužel řeším obojí :-D. 

Nikol se samozřejmě věnovat stíhám je to pro mne priorita číslo jedna, to co dítěti věnuješ na pozornosti do 3 let je strašně moc důležité, chodíme mimo jiné do dětských klubíků i plavat do AquaPalace. Přítel je hodně pracovně vytížený, takže je to dřina :-).

Čemu by ses ráda dál věnovala? Co tě baví?

Nyní si trochu pohrávám s myšlenkou zkusit se více zaměřit na náš web o cestování s ohledem na současné trendy v cestování s dětmi. Nechci být YouTuberka nebo TheSikls COPY a nabízet oblečení z About You.. Rádi s přítelem cestujeme a když kolem sebe vidím strach z cestování s dětmi u jiných maminek, docela ráda bych vytvořila něco, co jim pomůže lépe cestovat. Komunitu lidí s podobnými zájmy a zásadami? Společnými cestami? Ruku na srdce, troufl by sis projet Kalifornii a Nevadu s ročním dídětem? Jde to i za dobré peníze s dobrými standardy, ale je potřeba vědět a znát X věcí. Ono nemusí jít ani o tak daleké cesty, ale v ČR je stále dost lidí, kteří raději pojedou svým autem 2 dny do Řecka místo toho aby využili autopůjčovnu u letiště...

Držim palce ať to vyjde. Ještě nám prozraď jakou počítačovou platformu používáš?

Přešla jsem z Windows na Macintosh (MacOS) a to hlavně z důvodu bezpečnosti a lepší práce ve spojení s iPadem a iPhonem, kde testuju zobrazení webů. Líbí se mi lepší nastavení soukromí a celé je to víc spolehlivé.

Doporučila bys nějaký z kurzů, který jsi u nás absolvovala?

Já všechny, tedy: Manažer pro internetové projekty, Tvorba webových stránek a SEO. Dodnes když nevím, napíšu Jakubovi o radu. Cítím se trochu provinile, že jsem ti Jakube nenapsala recenzi pod tvůj kurz, nicméně tímhle článkem to snad bude odpuštěno :-))).

No ještě uvidíme :-)). Přeji ti hodně úspěchů v dalším rozvoji a hlavně mnoho příjemných klientů! Díky za rozhovor!

Stáli byste o podrobnější rozhovor o technologiích, se kterými Martina pracuje? Chcete znát denní režim a další informace o práci s klienty? Napište do komentáře! Rád pro vás připravím další rozhovor.